Hoe train je een goede focus?

focus_attentcgn_deventerDe laatste tijd wordt veel onderzoek gedaan rond het belang van je goed kunnen concentreren, waarbij het werkgeheugen een belangrijke rol speelt. Ons zenuwstelsel wordt gebombardeerd met allerlei prikkels, die soms leuk en verleidelijk zijn en soms storend of beroerd. De ene mens is er beter tegen bestand dan de ander. Dit is een kwestie van aanleg en van je situatie. Sommige kinderen zijn van baby af aan al heel prikkelgevoelig en blijven dit hun hele leven. Soms is er sprake van een diagnose, zoals AD(H)D, Autisme Spectrum of zuurstoftekort bij de geboorte. Maar vaak is er sprake van ‘hooggevoeligheid’, wat – volgens Professor Aron die dit onderzocht heeft – bij 20% van de bevolking voorkomt. Dit is geen afwijking, maar een conditie van het zenuwstelsel waar je mee om kunt leren gaan. Er zitten ook positieve kanten aan, zoals openstaan voor veel indrukken of creatiever en meer empathisch zijn dan gemiddeld.

Je werkgeheugen is het vermogen om ‘meerdere ballen in de lucht te kunnen houden terwijl je tegelijk iets met die ballen doet’. Dit is dus een kwestie van concentratie terwijl je mentale arbeid verricht. Dit vermogen wordt regelmatig aangesproken, bijvoorbeeld bij communicatie: je moet tegelijk opletten wat de ander zegt en wat dit bij jouzelf oproept en wat je terug zou willen zeggen. Of als je allerlei taken wilt plannen en organiseren. Als je bijvoorbeeld een vakantie wilt plannen moet je rekening houden met data, met je financiën, met interesses van de mensen die meegaan en met het aanbod en de mogelijkheden ter plekke. En  het werkgeheugen speelt een belangrijke rol bij het leren van nieuwe inzichten en vaardigheden.

De energie van het werkgeheugen is niet onuitputtelijk. Op een gegeven moment raak je afgedwaald en laat je het er misschien bij zitten. De administratie komt wel een andere keer. Ook is het dan lastiger om je voornemens uit te blijven voeren: je wilskracht raakt op, je staat bloot aan verleidingen en gaat….. het sigaretje roken, de vette koek eten, etc… Het beheersen van impulsen heeft dus zelfs te maken met een goed functionerend werkgeheugen.

Ook leeftijd speelt een rol: een kind van 6 jaar kan met moeite 4 dingen tegelijk onthouden, rond 25 jaar is het werkgeheugen optimaal: rond 7 -8 dingen (als je er je best voor doet) en daarna gaat het werkgeheugen geleidelijk weer achteruit: vanaf je 55e rond 5 dingen. Dit zijn statistische gemiddelden, per individu is het verschillend.

Dan de situatie: als je een periode veel verdriet hebt of je hebt een chemokuur ondergaan of veel geblowd of alcohol gedronken, dan functioneert het werkgeheugen minder.

Waarom leren concentreren?

Uit het bovengenoemde blijkt al dat een goede concentratie en werkgeheugen van belang is voor veel kanten van je dagelijkse functioneren:

  • Mentaal fit zijn voelt prettig. Een sloom, mistig gevoel is naar.
  • Je staat meer in je kracht, je hebt het gevoel dat jijzelf aan het stuur staat in plaats dat je je slachtoffer voelt van alle stress om je heen en in jezelf
  • Je neemt meer initiatief, waardoor je ook meer mogelijkheden schept voor een goed leven voor jezelf en anderen.
  • Je durft meer, je verlegt je grenzen, waardoor je leven boeiender wordt.
  • Iets nieuws leren gaat je gemakkelijker af.
  • Communicatie verloopt beter, je kunt meer diepgang aan in gesprekken.
  • Je bent minder tijd kwijt met zoeken….
  • Je kunt beter ordenen, zowel met spullen en plannen als orde in je hoofd.

En…we kunnen ons beter leren concentreren. Hier hebben we gericht invloed op, meer dan om in een goede stemming te komen. Het wordt wel gemakkelijker je positief ingesteld te voelen als je focus verbetert.
Wel geldt: het is een keuze, een commitment, het vraagt om een investering in tijd, geld, energie… Maar dit levert het dubbel en dwars op.

Attent biedt veel mogelijkheden voor een goede focus

  • Een topcoachtraject, waarbij aan de hand van het PRISMAMODEL geanalyseerd wordt waar bij jou de moeilijkheden en valkuilen zitten en hoe je in je Focus powerpositie kan komen. Je krijgt inzichten, oefeningen, leefstijlaanwijzingen, geheel op maat
  • Een cogmedwerkgeheugentraining: let wel, ook voor volwassenen en senioren biedt een cogmedtraject een enorme boost voor het werkgeheugen.
  • Biofeedback (als extra aanvulling)

Neem gerust contact op en geef aan wat je wilt en wanneer je kunt voor een (gratis) afstemmingsgesprek